
Hollywoodský příběh Wrexhamu
Velšský Wrexham AFC je třetím nejstarším fotbalovým klubem na světě. Za covidu jej koupili dva hollywoodští herci, přitáhli pozornost médií a sociálních sítí, přivedli sponzory, natočili seriál, a teď s ním po patnácti letech živoření v páté anglické lize slaví návrat do profesionálního fotbalu. A bude líp!
Každé léto na začátku přípravy vyjíždějí největší evropské kluby na turné do Spojených států, kde hrají buď mezi sebou – jako loni Bayern proti Manchesteru City či Real Madrid proti Barceloně –, anebo vyzvou někoho z domácích, pro jejichž fanoušky je to vždycky obrovská událost.
Loni takhle byli „šestkou“ od Barcelony poctěni třeba hráči Beckhamova Interu Miami nebo stejným přídělem od Bayernu hráči DC United. Kluby, proti kterým mohou evropští šampioni vyzkoušet své posily a náhradníky, se samozřejmě vybírají podle „finančního“ potenciálu – kolik mají fanoušků, kdo je vlastní, jestli mají v kádru nějakou superstar nebo jestli jsou součástí nějakého většího komerčního projektu.
Vždy jde ale o účastníka nejvyšší domácí soutěže, což už jde tak nějak z logiky věci ruku v ruce se vším výše popsaným. Ne tak letos!
Letos se výběry Manchesteru United a Chelsea za mořem utkají s letošní senzací fotbalového světa, o které ještě loni nikdo neslyšel. AFC Wrexham.
Velšský klub z páté, pardon… teď už čtvrté anglické ligy, který za poslední dva tři roky získal ve Spojených státech stovky tisíc, možná i miliony fanoušků. Proč? Protože ho vlastní jeden z nejpopulárnějších hollywoodských herců Ryan Reynolds, jenž z něj postupně vypracoval senzaci sociálních sítí, včetně TikToku, který je už dva roky dokonce jeho hlavním sponzorem.
Laso pro Garetha
Jinými slovy velšský poloprofesionální klub má ve Spojených státech větší finanční = fanouškovský potenciál než většina celků z tamní MLS, kde válí třeba bývalá hvězda Neapole Lorenzo Insigne, Giorgio Chiellini, Xherdan Shaqiri, Douglas Costa a donedávna i velšský národní hrdina Gareth Bale, jenž po oznámení konce kariéry dostal dokonce od Wrexhamu nabídku angažmá. Nejspíš šlo sice jen o marketingový tah,aby se o klubu zase o něco víc mluvilo, ale kdyby na ni Bale kývnul, není úplně vyloučené, že by se na jednu jeho sezonu peníze našly.
Vždyť na zápasy Wrexhamu kouká v Americe na ESPN víc lidí než na většinu zápasů MLS.

Jak se to vlastně stalo? Zárodek šíleného nápadu hledejme na natáčení populárního seriálu Mythic Quest pro platformu Apple TV+. Britský komik Humphrey Ker si tehdy při každé příležitosti odskakoval k televizi, aby viděl svůj milovaný Liverpool, jehož zápasy extrémně prožíval. Americký herec, scénárista a producent Rob McElhenney, jenž v Mythic Questu hrál hlavní roli, ale neměl pro jeho „sportovní fanatismus“ nejmenší pochopení, protože ve Spojených státech něco takového prostě neexistuje. Sport je tam zábava, ne náboženství. McElhenney se Kerovi v podstatě vysmíval, a ten mu nato doporučil seriál z dílny Netflixu Sunderland ‚Til I Die, aby anglický pohled na fotbal trochu lépe pochopil.
Na první pokus s manželkou seriál McElhenneyho příliš nechytl, ale když pak odjela na víkend pryč, zhltnul ho celý najednou a zavolal Kerovi, že to chce zažít taky. Že o tom chce natočit svůj vlastní seriál ve svém vlastním klubu. Ker mu vytipoval několik „levných“, ale atraktivních celků, které by teoreticky mohl koupit. Jak ale McElhenney sám říká, měl jen „televizní“ peníze, a na uskutečnění svého plánu potřeboval „filmové“ peníze. Oslovil tedy jednoho z nejlépe placených herců Hollywoodu Ryana Reynoldse, s kterým se do té doby vůbec neznal, ale věděl, že má s investicemi nějaké zkušenosti.
Na podzim roku 2020 už spolu přišli za fanoušky Wrexhamu, který si vybrali právě pro jejich vášeň, a nabídli jim, že od nich jejich klub za dva a půl milionu dolarů (asi šedesát milionů korun) odkoupí. Slíbili, že první, co udělají, bude podepsaní nájemní smlouvy na stadionu na pětadvacet let, aby měli fandové jistotu, že jim s klubem nezmizí, a po třech měsících jednání s jejich plánem souhlasilo 98,6 % z více než dvou tisíc fanoušků.
Okamžitě se tedy domluvili s placenou americkou televizní stanicí FX, pro kterou McElhenney od roku 2005 vytváří (píše, produkuje a hraje v něm) populární „nekonečný“ seriál It’s Always Sunny in Philadelphia, na tom, že pro ni vytvoří seriál z Wrexhamu – o přestavbě klubového managamentu, výběru hráčů, přemlouvání trenéra Phila Parkinsona, aby přišel do klubu o několik pater níž, o osudech hráčů a fanoušků klubu…
Seriály s fotbalovou tematikou se ve Spojených státech staly v posledních letech ohromně populární. Kromě zmíněného Sunderland ‚Til I Die nebo fiktivní komedie Ted Lasso z dílny Apple TV+ vyprávějící o trenérovi malého klubu, který to dotáhl až do Premier League, a otevírá dlouho tabuizovaná témata, jako je duševní zdraví profesionálních fotbalistů nebo jejich homosexualita, válcují streamovací platformy zejména Amazon Prime Video – především doku-seriály z kabin skutečných klubů. Manchesteru City, Arsenalu, Tottenhamu, Bayernu nebo Borussie Dortmund.
Když tedy Reynolds s McElhenneym oznámili korporátnímu světu, že budou točit seriál o třetím nejstarším fotbalovém klubu světa, s kterým mají obrovské plány, sponzoři, kteří v něm chtěli být vidět, se hrnuli v podstatě sami.
Asi byste nenašli moc klubů z páté ligy kterékoli země, které by sponzorovala jedna z největších sociálních sítí světa – TikTok. Nebo jedna z největších online cestovek světa – Expedia. Nebo společnost Vistaprint, která je hlavním sponzorem basketbalového klubu z NBA Boston Celtics.
Celý bláznivý příběh Wrexhamu, který letos vyvrcholil postupem do čtvrté anglické ligy, si přečtete v novém čísle časopisu HATTRICK. S koučem pražské Sparty na titulní straně!
Kromě toho tam najdete také ideální jedenáctku uplynulé sezony FORTUNA:LIGY, do které se kromě zástupců pražských „S“ dostali i hráči z Bohemky, brněnské Zbrojovky nebo Slovácka.
Samozřejmostí je tradiční celosezonní vysvědčení všech českých klubů, medailonky třech nejlepších hráčů celého ročníku a spoustu dalšího super čtení!